Jak przygotować plik do druku offsetowego?
Podczas produkcji drukowanych materiałów reklamowych spotkasz się prawdopodobnie z dwoma popularnymi technologiami wydruku, czyli drukiem cyfrowym oraz offsetowym. Każde z rozwiązań ma swoje atuty, które warto wykorzystać przy konkretnych projektach. A zatem na czym polega druk offsetowy i kiedy warto zdecydować się na wydruk materiałów marketingowych w tej technologii? Zobacz krótki poradnik, a dowiesz się znacznie więcej!
Czym jest druk offsetowy? Krótka definicja
Metoda druku offsetowego polega na tzw. płaskim wydruku. To oznacza, że maszyna drukarska potrzebuje do pracy odpowiednio przygotowanej matrycy. W praktyce druk offsetowy wykorzystuje cylinder pośredni, który przenosi grafikę z płaskiej formy na podłoże drukowane.
Kluczowe w tym przypadku jest prawidłowe rozłożenie farb na matrycy. Kiedy technik DTP prawidłowo przygotuje matrycę i maszynę, wtedy wydruk offsetowy jest precyzyjny i trwały – w pełnej przestrzeni kolorów CMYK. Miejsca, na których powstaje wydruk są zabezpieczane substancją hydrofobową, która odpycha wodę i utrwala lekko tłusty nadruk.
Zanim zlecisz wydruk swoich materiałów reklamowych, koniecznie poznaj różnice między drukiem cyfrowym a offsetowym: https://www.drukarniaonline.pl/page/czym-sie-rozni-druk-cyfrowy-i-druk-offsetowy. Ten druki sprawdzi się lepiej wtedy, kiedy planujesz duże zamówienia i chcesz maksymalnie zredukować koszty wydruku.
Przygotowywanie pliku do wydruku offsetowego – krok po kroku
Już na etapie projektowania materiałów reklamowych warto ustalić, w jakiej technologii będą drukowane. Kiedy postawisz na druk offsetowy, postaraj się pobrać gotową makietę ze strony drukarni internetowej. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustawić w projekcie takie elementy, jak:
- Spady – to grafika, którą trzeba wyciągnąć poza obszar netto pracy. Ustalenie spadów pozwoli Ci stworzyć projekt tak, aby wszystkie istotne elementy znalazły się w obrębie drukowanego produktu np. ulotki reklamowej.
- Sznyty i pasery – to linie cięcia projektu, które musisz ustawić na projekcie poza formatem netto projektowanego materiału reklamowego.
- Miejsca bigowania – jeśli ulotka lub wizytówka będzie zginana, wtedy musisz właściwie oznaczyć takie miejsca na projekcie.
Dodatkowo podczas tworzenia projektów materiałów do wydruku offsetowego pamiętaj o kilku kwestiach:
- Ustal odgórny profil kolorów projektu na CMYK.
- Eksportuj gotowy plik dla drukarni w formacie PDF lub EPS.
- W gotowym projekcie osadzaj czcionki, aby drukarnia nie zastąpiła ich innym krojem.
- Zadbaj o wysoką rozdzielczość grafik na projekcie – najlepiej 300 dpi.
- Sprawdź też, czy przekazywany projekt nie zawiera białych obiektów nadrukowanych – to klasyczny błąd w projektach do wydruku offsetowego.
Jeśli nie masz oprogramowania lub umiejętności do samodzielnego stworzenia projektu materiałów do wydruku offsetowego, skorzystaj z pomocy grafika komputerowego. Zyskasz pewność, że plik przekazany do wydruku offsetowego w drukarni będzie poprawny technicznie i stylistycznie.
—
Artykuł sponsorowany